Uvođenje zdravstvenog odgoja u hrvatske škole

 Udruga Cjelovit život uključila se u djelovanje udruge GROZD (Glas roditelja za djecu) u vezi nametnutog uvođenja programa zdravstvenog odgoja u hrvatske škole. Ovdje donosimo tekst preuzet s GROZD-ovih stranica.

 

Što je važno da roditelji znaju o uvođenju programa zdravstvenog odgoja u škole?

Osnovne činjenice:

Ø      27. kolovoza 2012. ministar Jovanović na tiskovnoj konferenciji objavljuje odluku o uvođenju zdravstvenog odgoja u škole.

Ø      Poseban program zdravstvenog odgoja je zaista potreban jer se, unatoč trudu roditelja i nastavnika, zdravstveno stanje među djecom i mladima pogoršalo.

Ø      Program bi se provodio od 1. razreda osnovne do kraja srednje škole

-         dio programa provodio bi se kroz već postojeće nastavne predmete – taj bi dio provodili nastavnici tih predmeta

-         dio programa (do 12 sati godišnje) bi se provodio na satu razrednika – taj bi dio provodili razrednici uz pomoć stručnih suradnika škole i liječnika školske medicine (kojih je vrlo malo – 1 liječnik na 5 do 10 tisuća učenika).

Ø      Uobičajena procedura uvođenja nekog programa u škole pretpostavlja sljedeće korake:

-          Izrada programa

-          Recenzija programa od strane neutralnog stručnog povjerenstva

-          Javna rasprava

-          Edukacija nastavnika

-          Uvođenje programa.

Problematični potezi Ministarstva:

Ø      Program je izrađen i objavljen tek 29. rujna, dakle mjesec dana nakon što je uveden (!?), i nakon što su sve škole donijele Plan i program rada škole za ovu školsku godinu u koji su trebale uključiti program zdravstvenog odgoja – bez da su ga prethodno vidjele.

Ø      Program je iz ruku autora direktno ušao u škole – nije postojalo neutralno stručno ocjenjivanje programa.

Ø      Nije postojala javna rasprava o sadržaju programa.

 

Odnos MZOS-a prema nastavnicima:

Ø      Samo će neki nastavnici do kraja školske godine imati edukaciju i to jednodnevnu. Dakle, učitelji i nastavnici će kvalitetno moći provoditi samo one sadržaje koje su i do sada provodili.

Ø      Nema udžbenika ili priručnika koji bi bio vezan uz program. Većina nastavnika je nezadovoljna i zbunjena jer nije jasno kako će se ostvariti očekivani ishodi programa.

Ø      Nastavnicima je preporučena literatura koja obuhvaća 50 naslova (nekoliko tisuća stranica) – nemoguće je očekivati da će nastavnici prije provođenja programa to uspjeti pročitati i proučiti te tako nadoknaditi nedostatak priručnika

 

Sadržaj programa:

Ø      Velik dio programa je neupitan i nije sporan, poput pravilne prehrane, higijene, prevencije ovisnosti i prevencije nasilja.

Ø      No, sporan je dio koji govori o spolnosti.

Sadržaj programa o spolnosti:

Ø      Sudeći po sadržaju i preporučenoj literaturi za dio programa koji govori o spolnosti, radi se o ulasku homoseksualne propagande u škole pod krinkom zdravstvenog odgoja:

"... jer krajnje je vrijeme da homoseksualnost uđe u škole. Makar i pod nemogućim uvjetima."

– isječak iz Hodžić, A. i Bijelić, N. (2012) Izvještaj istraživanja o mišljenjima i stavovima prema homoseksualnosti u srednjim školama u Zagrebu. Zagreb: Queer Zagreb, koji je dio preporučene literature za rad s učenicima.

-          Učenike se podučava da je homoseksualni čin jednako prirodan i vrijedan kao i heteroseksualni.

-          Homoseksualne udruge istaknule su veliko zadovoljstvo uvedenim programom i činjenicom da će ga morati pohađati sva djeca, iako – kako same kažu – nije im jasno kakve veze ove teme imaju sa zdravstvenim odgojem (?!)

Ø      Učenike se podučava da, bez obzira na svoj spol, mogu odabrati da su nekog drugog "roda" (muškog, ženskog, homoseksualnog, biseksualnog, transseksualnog…)

"Ali zašto ne reći: 'Ja sam muškarac s vaginom!' Zašto ne bi dekonstruirali i taj biološki imperativ koji označava genitalije kao muške i ženske? Zašto prihvaćati mišljenja naučnika koji bi željeli sve stvari lijepo i uredno posložiti u predvidljive dvojnosti?"

– isječak iz priručnika Hodžić, A., Bijelić, N., i Cesar, S. (2003) Spol i rod pod povećalom. Priručnik o identitetima, seksualnosti i procesu socijalizacije. Zagreb: CESI, koji se preporuča za rad s učenicima.

-          Teme o razlici između spola i "roda" nalaze se već u 4. razredu osnovne škole.

-          Antropologija (znanost o čovjeku) smatra da osobu, bilo mušku bilo žensku, čini jedinstvo tijela, osjećaja, razuma i duha, a pedagogija smatra da je kod odgoja mlade osobe važan cjelovit i uravnotežen razvoj svih tih aspekata.

Protivno tim znanstvenim spoznajama, autori ovog programa smatraju da je spol osobe određen isključivo tjelesnim karakteristikama te negiraju bilo kakvu prirodnu povezanost našeg tijela s našim osjećajima, načinom razmišljanja ili načinom ponašanja – sve te druge spolne karakteristike autori programa nazivaju "rod" i smatraju da su isključivo društveno nametnute.

-          Rodna ideologija koja se promovira kroz ovaj program ne samo da je suprotna znanstvenim činjenicama, već uništava spolni identitet djece upravo u adolescenciji, u tom najvažnijem dijelu života za izgradnju spolnog identiteta. Nesigurnost u spolni identitet povezana je s pojavom homoseksualne orijentacije – ta činjenica jasno pokazuje koliko je ovaj program povezan s promocijom homoseksualnog ponašanja i s homoseksualnim aktivizmom:

-          Zanimljivo, Amir Hodžić, autor spomenute preporučene literature organizator je konferencije europskih transvestita i transseksualaca održane u Zagrebu

Ø      MZOS kaže da je ovaj program moralno neutralan – to je neistina jer je očito da autori ovog programa definiraju što smatraju dobrim i poželjnim ponašanjem. Primjerice:

"Kako reagirati kad primijetimo da se naše dijete samozadovoljava?" "Smatramo kako je to što se dodiruješ odlično, ali bi bilo u redu da činiš to u svojoj sobi."

 – isječak iz Klein, M. (2001) Kako razgovarati o seksualnosti... s vlastitom djecom. Zagreb: Jesenski i Turk, koji je dio preporučene literature za rad s učenicima.

-          Tema o masturbaciji je u programu predviđena u 5. razredu osnovne škole.

-          Priručnik mladima sugerira da odgovorno ponašanje znači:

-   ako saznaš da imaš spolno prenosivu bolest, moraš to reći svim svojim partnerima/ partnericama (pretpostavlja se da ih imaš više)

-   stalnu upotrebu kondoma.

Nigdje se ne spominje da je promiskuitetno ponašanje samo po sebi neodgovorno.

-          Prema autorima programa spolni odnos sam po sebi nema nikakvo značenje (Klein, Štulhofer).

-          Program negira prirodnu povezanost ljudske spolnosti s općeljudskim vrijednostima poput ljubavi i vjernosti.

 

Zaključno u vezi sadržaja programa o spolnosti:

Ø      Ovaj program nije moralno neutralan, nije lišen svjetonazora, kako to tvrdi MZOS.

Upravo suprotno:

-          ovaj program nameće svjetonazor koji negira i ignorira sve općeljudske vrijednosti vezane uz spolnost

-          ovaj program nameće svjetonazor koji je suprotan vrijednosnom sustavu većine roditelja.

Položaj roditelja:

Ø      Prema Ustavu Republike Hrvatske (čl. 63) "roditelji imaju pravo i slobodu samostalno odlučivati o odgoju svoje djece".

To pravo roditeljima daju i brojni međunarodni dokumenti i odluke europskih institucija.

Roditelji su, dakle, prvi i glavni odgojitelji i škola bi im trebala pomagati u odgoju, a nipošto ne bi smjela djecu preodgajati.

Ø      Dakle, odluka MZOS-a da se roditelje ništa ne pita suprotna je navedenim dokumentima i suprotna Ustavu RH.

Ø      Očito je da ovaj program, osim neupitnih i potrebnih tema, poput higijene i pravilne prehrane donosi i nametanje jedne ideologije koja je suprotna vrijednosnom sustavu većine roditelja. Sve stručne pogreške MZOS-a, navedene na početku ove prezentacije, kao i netransparentnost pri uvođenju programa očito su u službi nametanja te ideologije. To roditelji ne bi smjeli dopustiti.

 

  Što možete učiniti?

1)      Kliknite OVDJE – ako ste spremni skupljati potpise protivljenja ovakvom ponašanju Ministarstva (sami ćete odabrati hoćete li to činiti među svojim prijateljima, kolegama na poslu, iza nedjeljne mise ili na trgovima). Zatim se uključite u ostale akcije:

2)      Kliknite OVDJE kako bismo zajednički organizirali informiranje svih roditelja u Vašoj školi preko Vijeća roditelja i roditeljskih sastanaka.

3)      Kliknite OVDJE – ako ste nastavnik, učitelj ili stručni suradnik u školi – i potpišite Apel nastavnika za kvalitetan zdravstveni odgoj, te skupite potpise svojih kolega u školi.

Tribina o zdravstvenom odgoju

Sinoć je u Dvorani Gospe Sinjske u Franjevačkom samostanu u organizaciji udruga Cjelovit život, 4+ i GROZD održana tribina Uvođenje zdravstvenog odgoja u hrvatske škole. Voditelj je bio prof. Ladislav Ilčić, predsjednik udruge GROZD, koji se već 17 godina bavi zdravstvenim odgojem (ZO), a od 2006. godine koordinirao je stručni tim za izradu GROZD-ova programa ZO.

Opširnije:Tribina o zdravstvenom odgoju

Javna tribina o zdravstvenom odgoju

 Udruga Cjelovit život, Udruga 4+ i udruga GROZD organiziraju javnu tribinu

Uvođenje zdravstvenog odgoja u naše škole

Tribina će se održati u petak, 9. 11. 2012. u 17 sati u dvorani Posljednje večere u Franjevačkom samostanu u Sinju. Predavač je prof. Ladislav Ilčić iz udruge Glas roditelja za djecu (GROZD).

Tribina je otvorena svima, a osobito preporučena svim vjeroučiteljima, učiteljima, nastavnicima i profesorima u osnovnim i srednjim školama. Ovo je važno pitanje i za hrvatsku djecu, i za hrvatske roditelje, i za hrvatske škole - stoga se radujemo Vašem dolasku!

Aktualno